نظرات شخصی هادی بیات

سیاسیُ اجتماعیُ فرهنگی و ...

نظرات شخصی هادی بیات

سیاسیُ اجتماعیُ فرهنگی و ...

زامبی ها

زامبی معرف حضور عزیزان هست. موجودی که به دلایلی از عقل تهی می شود و به دستگاه بخور بخور تغییر جنسیت می دهد. دلیل اولی اش بسته به روایت فیلمساز است ولی دلیل آخری آن گاز گرفتن زامبی قبلی است. آن اوایل زامبی ها خیلی با طمأنینه و وقار می دریدند انسان ها را و البته فقط گاز می گرفتند؛ ولی اکنون هم می دوند و هم ذره ای شعور در رفتارشان هست و خلاصه گریختن از چنگ و دندان شان سخت شده است.

درباره این که زامبی استعاره از چیست غربی ها بحث هایی دارند. شاید برای آنها قابل درک تر باشد این موجود. اما برای ما هم گویا دارد قابل درک می شود. انسان های بی شعور و بی هویتی که از کنار هم می گذرند و درنبال چیز دیگری می گردند تا گازش بگیرند. شرط این که با تو کاری نداشته باشند این است که مانند آنها باشی. جالب این که سریع پی می برند که تو متفاوتی و باید گازت بگیرند و حتی بدرند تو را.

نمی دانم از خواص جهانی شدن است که دردهای مان مشترک شده یا کار این علوم انسانی لعنتی است که آدم را به دگر اندیشی وا می دارد و یا هر چه که هست، بسیار شبیه است جامعه زامبی زده به جامعه ای که می خواهند برای مان بسازند.

روایتی هست از امام سجاد علیه السلام – نقل به مضمون - که می فرماید در آخرالزمان از مردم زمانه کناره بگیرید و هر کس کمتر با مردم آمیخت سالم تر ماند. گویا تصویری از چنین جامعه ای است. جایی که آدم ها همدیگر را نمی شناسند و حتی با هم سلام علیک ندارند. محبتی نیست. شعوری نیست. عقلی بر کارها حکم فرما نیست.  ولی عجیب است که در به در دنبال غیر می گردند. کسی که از جنس آنها نیست و می خواهند که او را بدرند. این غیر آلوده نشده است و مصیبت بارترین قسمت آن جاست که این غیر کاری نمی تواند برای آنها بکند و بلکه باید فقط بگریزد.